VENDULA CHALÁNKOVÁ: LÁSKA PŘIJDE TMOU, 4.3.-23.4.2023

VENDULA CHALÁNKOVÁ: LÁSKA PŘIJDE TMOU, 4.3.-23.4.2023

V sobotu 4. března proběhla v Galerii Octopus rýmařovského muzea vernisáž výstavy obrazů, ilustrací a komiksů brněnské vizuální umělkyně Venduly Chalánkové Láska přijde tmou. Výstavou, nazvanou vypůjčeným textem z písně Praděd skupiny Midi Lidi, návštěvníky po zahájení provedla sama autorka.

Při návštěvě aktuální výstavy Venduly Chalánkové (*1981) od dospělých či dětských diváků často zaznívají emotivní reakce s vyřčením opakující se formule, „že to přece odněkud znají“. Ano, autorčiny ilustrace a komiksy vykazují zcela osobitý a nezaměnitelný styl, který se kulturnímu konzumentovi zaryje hluboko do paměti. Setkat se nimi můžete v časopisech, knihách, převážně dětských pořadech České televize či při procházce brněnskými ulicemi. Rýmařované mohli Vendulu Chalánkovou osobně poznat i v Rýmařově, když vloni městská knihovna vystavovala koláže k průvodci Wolfgang Amadeus Mozart v Praze, za které byla autorka nominována na cenu Czech Grand Design (2016), a ilustrace ke knize Bulbem záchranáře (2020).

Letos se Vendula Chalánková představuje v Galerii Octopus, a to mnohem rozsáhlejší výstavou, na níž má premiéru hned několik děl. Soubor třiceti originálních koláží k Lišce Bystroušce vznikl během prvního covidového roku 2020. Brněnské nakladatelství Host vydalo slavnou bajku Rudolfa Těsnohlídka přesně po 100 letech od prvního otištění v Lidových novinách. Vendula Chalánková, žijící v Brně od svých devatenácti let, dokonce nedaleko Těsnohlídkova údolí, se úkolu zhostila velkoryse. Koláže sestavila nejen z výstřižků jednobarevných či vzorovaných papírů, nýbrž i ze speciálně potištěných vyfotografovanými přírodními motivy z okolí bílovické myslivny, kde se příběh odehrává. Výsledek je mimořádně vytříbený a brilantní, pevně vystavěný a s citem pro barvy a struktury. Nebylo by proto divu, kdyby se Bystrouška Venduly Chalánkové stala klasikou jako zpodobení Stanislava Lolka. Bystroušku doplňuje ukázka tragikomiksů, jež autorka vytváří od roku 2005. Premiéru v Rýmařově pak má kolážová obálka časopisu Raketa s tématem UFO. Všechny vystavené ilustrace a komiksy mohou návštěvníci porovnat s knižními vydáními, jež na výstavu zapůjčila místní knihovna.

Velký sál galerie představuje výběr z velkoformátového malířského díla, z něhož autorka pro Rýmařov vybrala v lednu letošního roku domalované třímetrové dveře s názvem Stravovací provoz. Obraz sestávající ze sedmi pláten pochází ze série tzv. hyperrealistických maleb, jež mají diváka zmást dokonalou iluzí skutečnosti. Toto pojetí, obohacené mnohonásobným zvětšením měřítka, vykazují rovněž plátna Šanony a Neprodejné. Jimi chce v divákovi vzbudit pocit řádu, pořádku či naopak děs z  přebujelé byrokracie.

Vedle těchto děl visí soubor sedmi ilustrací k vybraným čtyřverším Jana Skácela, jejichž výbor pod názvem Boso po tłuczonym szkle vydal Państwowy Instytut Wydawniczy ve Varšavě na začátku letošního roku. Oproti Bystroušce tyto ilustrace (v knižní verzi 5 x 5 cm veliké, pro výstavu desetinásobně zvětšené) autorka oprostila od detailů a zpracovala je monochromními plochami motivů stylizovaných do základních geometrických tvarů. Výsledek je monumentální a nadčasový.

Různorodé dílo Venduly Chalánkové umí pobavit, rozesmát, potěšit, ale také znepokojit, což jsou znaky kvalitního výtvarného umění. Řadí ji právem mezi nejvýznamnější české výtvarníky zpracovávající témata osobitým a zcela nezaměnitelným jazykem a formou. 

Michal Vyhlídal

Rýmařovský horizont 3/2023

 

 

fotogalerie vernisáž

fotogalerie výstava

Date

15. únor 2023

Tags

ukončené

Partneři muzea